7ο Δημοτικό Πύργου

Μελετώ τον αρχαίο Ελληνικό κόσμο

Γνωριμία με τον αρχαίο ελληνικό κόσμο

ΤΑΞΗ Δ

Υπεύθυνοι Προγράμματος: Βασιλική Κύργου, Βασιλική Τυλιγάδα

 

Συνεργάτες: Υπεύθυνη του Προγράμματος «Εκπαιδευτικά προγράμματα στην Αρχαία Ήλιδα»,

Κατερίνα Φιλάνδρα (Αισθητικής Αγωγής), Ανδρεάνα Λιναρδάκη (Θεατρικής Αγωγής), Νίκος Στεφανίδης (Φυσικής Αγωγής).

 

Σκοπός

Μέσα από την παρούσα εκπαιδευτική διαδικασία επιδιώκουμε να βοηθήσουμε το μαθητή να έρθει σε επαφή με την καθημερινή ζωή των αρχαίων Ελλήνων, σε σχέση με τη μόρφωση, τη σίτιση, τα επαγγέλματα, τα παιχνίδια, τον πολιτισμό τους (θέατρα, αθλητικοί αγώνες, γιορτές, Μυστήρια). Επίσης να γνωρίσουν την Αρχαία Ήλιδα, την  έννοια της πόλης-κράτος, την καθημερινή ζωή των κατοίκων της, τις σχέσεις τους με τις γύρω πόλεις, το ρόλο της πόλης στη διοργάνωση των Ολυμπιακών αγώνων.

 

Εκπαιδευτική προσέγγιση

Μέθοδος project. Διαθεματική προσέγγιση.

Διασύνδεση με τα μαθήματα.

?Γλώσσα: Ανθολόγιο, σχετικά μαθήματα μέσα από το βιβλίο της  Γλώσσας.

?Ιστορία: «Τοπική Ιστορία» (Δ? τάξη) «Άθλοι του Ηρακλή» (Γ? τάξη)

?Μελέτη: Ενότητες σχετικές με τα επαγγέλματα, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό των Ελλήνων.

?Αισθητική Αγωγή: Ζωγραφιές, κολάζ, θεατρικό παιχνίδι, μουσική.

?Γυμναστική: Αγώνες, προβολή DVD.

 

Δραστηριότητες

  1. Πληροφορίες για την αρχαία Ήλίδα και τους Ολυμπιακούς αγώνες

  2. Διατροφή

  3. Εκπαίδευση

  4. Παιχνίδια

  5. Επαγγέλματα

  6. Ενδυμασία

  7. Πληροφορίες που αφορούν Προσωπεία-Μάσκες

  8. Κρυπτόλεξο

  9. Σταυρόλεξο

  10. Ακροστιχίδες

  11. Συλλαβισμός

  12. Πληροφορίες για το αρχαίο θέατρο

  13. Κατασκευές (Κολάζ - Κατασκευή προσωπείου)

  14. Εικόνες από το παρελθόν

  15. Συνταγές των αρχαίων Ελλήνων

 

Επίσκεψη

Θα πραγματοποιηθεί επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της Ήλιδας και στο Μουσείο της Ήλιδας όπου οι μαθητές θα συμμετέχουν σε παιχνίδια και σε θεατρικές παραστάσεις.

 

Αξιολόγηση

Η εκπαιδευτική επίσκεψη στην Αρχαία Ήλιδα ενθουσίασε τους μαθητές. Οι γνώσεις που απέκτησαν κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας της διδακτικής επίσκεψης τους βοήθησαν στην κατανόηση αρκετών τομέων της καθημερινής ζωής των αρχαίων Ελλήνων και στην αμεσότερη επαφή με τον αρχαίο πολιτισμό γενικότερα αλλά και ειδικότερα με την Αρχαία Ήλιδα. Έμαθαν πολλά για την πόλη ? κράτος που διοργάνωσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το θέατρό της, την προετοιμασία των αθλητών, την εκπαίδευσή τους, τη διατροφή τους, την ενδυμασία τους, τα επαγγέλματα των κατοίκων την εποχή εκείνη, τα παιχνίδια των παιδιών. Περισσότερη εντύπωση από τα εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου τους έκανα τα αγάλματα, τα αγγεία, τα κοσμήματα, τα αρχαία νομίσματα. Όλα τα αγόρια δήλωσαν πως θα ήθελαν να συμμετείχαν στου Ολυμπιακούς Αγώνες και όλα τα κορίτσια πως θα ήθελαν να είναι μητέρες, αδερφές, κόρες ή σύζυγοι ενός Ολυμπιονίκη. Η βόλτα στον αρχαιολογικό χώρο της Ήλιδας και το μονοπάτι που περπάτησαν τα έκαναν να αισθανθούν υπερηφάνεα και χαρά που βρέθηκαν στον ιερό αυτό χώρο, ενώ το αρχαίο θέατρο τα κατέπληξε. Συνειδητοποίσαν τη σημασία της σωστής διατροφής, αφού έμαθαν για το αρχαίο ελληνικό πρωινό, το σωστό συνδυασμό τροφών αναγκαίων για τη σωστή ανάπτυξη όπως ψωμί, ελιές, αυγά, ξηροί καρποί, όσπρια, ψάρια κ.ά., το δείπνο με το συμπόσιο και τη σπουδαιότητά του.

Γνώρισαν επαγγέλματα των αρχαίων Ελλήνων όπως την αγγειοπλαστική, την υφαντική, το εμπόριο, τη ναυτιλία, την κεραμική, ιδιαίτερα δε έμθαν για το επάγγελμα του δασκάλου, του ιερέα, των γυμναστών των αθλητών.

Από την ιστορία έμαθαν για τον τρόπο εκπαίδευσης των αγοριών και την προετοιμασία των κοριτσιών για το μετέπειτα ρόλο τους ως σύζυγοι και μητέρες, καθώς και για το βάρος που έδιναν οι αρχαίοι στην εκγύμναση του σώματος παράλληλα με του πνεύματος ?νους υγιής εν σώματι υγιή?.

Διαπίστωσαν ότι τα παιχνίδια των παιδιών στην Αρχαία Έλλάδα ήταν αυτοσχέδια και εκπαίδευαν πνεύμα και μυαλό με τους κύβους μαντείας, την ακινητίνδα, την αποδιδρασκίνδρα, το αστραγαλίζειν.

Τέλος οι μαθητές γνώρισαν την Αρχαία Ελληνική ενδυμασία με τον πέπλο, το χιτώνα, τη χλαμύδα, ρούχα που ράβονταν και φοριούνταν πολύ εύκολα.

Το ταξίδι μέσα στο χρόνο ήταν πολύ ενδιαφέρον, η γνωριμία με την Αρχαία Ήλιδα, την ιστορία της και τον πολιτισμό της άκρως συναρσπαστική για τους μαθητές που με ιδιαίτερο ζήλο συνέλεξαν πληροφορίες κι ένιωσαν έστω και για λίγο την έννοια του « του καλού καγαθού πολίτη », το « ευ αγωνίζεσθαι » και την ευγενή άμιλλα ως τρόπο ζωής.

Οι σκέψεις και εντυπώσεις των μαθητών μετά την επίσκεψη στην αρχαία Ήλιδα (Δείτε δύο αντιπροσωπευτικά δείγματα (1) (2) ).