7ο Δημοτικό Πύργου

Κάστρα του νομού μας

Θέμα : ?Κάστρα του νομού μας?

7ο Δημοτικό Σχολείο Πύργου

Δασκάλες : Βασιλοπούλου Ευσταθία, Καραϊλάνη-Μπουγά Αιμιλία

Εξωτερικοί Συνεργάτες: Παλαιολόγου Νικολέττα, Στούμπου Αμαλία

Τάξη : Γ

Διάρκεια προγράμματος : 2 εβδομάδες

 

Α? Επιλογή θέματος

Με αφορμή το κάστρο της Τροίας αποφασίσαμε να ψάξουμε για κάστρα στο νομό μας.

 

Β? Στόχοι του θέματος

  1. να γνωρίσουν κομμάτια της ιστορίας του τόπου μας,

  2. να γνωρίσουν τους λόγους που οδηγούν στη δημιουργία του κάστρου,

  3. να παρατηρήσουν την αρχιτεκτονική του και τα υλικά κατασκευής του,

  4. να συνειδητοποιήσουν τις αλλαγές που φέρνει το πέρασμα των χρόνων,

  5. να αναπτύξουν την παρατηρητικότητά τους,

  6. να αναπτύξουν την ικανότητα της προφορικής και γραπτής έκφρασης,

  7. να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους,

  8. να αναπτύξουν τον κινητικό τομέα ( μέσα από τον αυτοσχεδιασμό ).

 

Γ? Μέθοδος προσέγγισης

Μέθοδος project :

Σύνδεση μέσα από τα παραμύθια ,

χρησιμοποιώ την φαντασία μου και περιγράφω τη ζωή σε ένα κάστρο,

ζωγραφίζω ένα κάστρο, συγκέντρωση φωτογραφιών. Δημιουργία φυλλαδίου για την ξενάγηση των μαθητών στο κάστρο, συνοδευόμενο από φύλλο εργασιών..

 

Δ? Επισκέψεις

Επίσκεψη στο κάστρο της Κυλλήνης.

 

Ε? Παρουσίαση του έργου των μαθητών

 

Στ? Αξιολόγηση

Μετά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο κάστρο, μοιράστηκαν στους μαθητές ερωτηματολόγια προκειμένου να αποτιμηθεί  η ποιότητα της εμπειρίας που είχαν τα παιδιά  εκεί,  αλλά και να διαπιστωθούν τα αδύνατα και δυνατά σημεία της δραστηριότητας. Συγκεντρώθηκαν συνολικά 28 ερωτηματολόγια στα οποία τα παιδιά κλήθηκαν να απαντήσουν σε έξι ερωτήσεις. Οι ερωτήσεις αφορούσαν την ίδια τη δομή του προγράμματος, την αποτελεσματικότητα του φυλλαδίου που δόθηκε κατά τη διάρκεια του, την ανάκληση μνήμης σχετικά με τα αντικείμενα που είδαν στο μουσείο αλλά και τη γενικότερη εντύπωσή τους από την επίσκεψη.

Στην πρώτη ερώτηση σχετικά με το μέρος του προγράμματος που τους άρεσε περισσότερο, το 32% των μαθητών απάντησε ότι του άρεσε η επίσκεψη στο μουσείο, το 21% η στάση στην αίθουσα του πρίγκιπα, το 22% το παιχνίδι, το 18% η στάση στη μακέτα και το 7% η αρχική γνωριμία. Η αλήθεια είναι ότι σε αυτή την ερώτηση οι απαντήσεις ήταν πολύ μοιρασμένες και διαφορετικές μεταξύ τους, κάτι που διαπιστώθηκε και στην επόμενη ερώτηση.

Έτσι, στην ερώτηση για το ποιο μέρος του προγράμματος τους άρεσε λιγότερο, το 43% απάντησε πως ήταν η στάση στην αίθουσα του πρίγκιπα σε αντίθεση με το 21% που του άρεσε η φάση αυτή περισσότερο, το 25 % βρήκε λιγότερο ενδιαφέρον το παιχνίδι, μία προτίμηση που είναι ελάχιστα πιο αυξημένη σε σύγκριση με το 22% των παιδιών που τους άρεσε περισσότερο. Το 11% βρήκε αδιάφορη τη φάση της αρχικής γνωριμίας και μόνο το 7% απάντησε πως του άρεσε λιγότερο η στάση στο μουσείο. Γενικά, οι διαφορές ήταν πολύ μικρές στις δύο αυτές ερωτήσεις, ενώ η πρώτη εικόνα που έδωσαν τα ερωτηματολόγια έδειχνε μία μεγάλη ποικιλία στη φάση που τους άρεσε περισσότερο . Δηλαδή, αυτό που άρεσε σε αρκετά παιδιά δεν άρεσε αντίστοιχα σε κάποια άλλα. Π. χ  βρήκαν ενδιαφέρον το ότι «μάθαμε πόσα τζάκια και παράθυρα είχε η αίθουσα του πρίγκιπα» και αντίστοιχα μου άρεσε λιγότερο εκεί «γιατί κουράστηκα να μετράω παράθυρα». Ωστόσο, με μια πιο προσεχτική ανάγνωση, η επίσκεψη στο μουσείο φάνηκε να είναι πιο αρεστή και λιγότερο αρεστή η στάση και η άσκηση παρατηρητικότητας στην αίθουσα του πρίγκιπα, σε έναν χώρο του Κάστρου που δεν προσφέρει και τις καταλληλότερες συνθήκες για τη διεξαγωγή προγράμματος. Έτσι, δεν ήταν παράξενο που δύο παιδιά απάντησαν ότι πείναγαν και κρύωναν εκεί. Τέλος, ενδιαφέρον έχει η απάντηση μαθητή ότι του άρεσε λιγότερο η στάση στο μουσείο γιατί «ο κύριος μου είπε να μη βγάζω φωτογραφίες»!

Σχετικά με τη γνώμη των παιδιών για το φυλλάδιο που τους δόθηκε, το 71% απάντησε πως ήταν βοηθητικό στην πορεία της επίσκεψης και το 18% ότι ήταν απαραίτητο. Είναι σημαντικό να επισημανθεί πως κανένα παιδί δεν απάντησε πως το φυλλάδιο ήταν περιττό ή αδιάφορο.

Στην ερώτηση για το ποιο αντικείμενο θυμούνταν , οι απαντήσεις ήταν πλούσιες  και ενδιαφέρουσες. Τα περισσότερα παιδιά ανακάλεσαν το ανθρωπόμορφο κλειδί σταυροθολίου και τα νομίσματα και αμέσως μετά, με ένα ποσοστό 20% ανέφεραν τα σπιρούνια των ιπποτών. Ένα παιδί ανέφερε το σήμα των ιπποτών, δηλαδή το οικόσημο των Βιλλεαρδουίνων, δύο παιδιά ανέφεραν τα κοσμήματα, άλλα δύο το χάλκινο αγαλματίδιο ιππότη και ένα παιδί ανέφερε τα ψαλίδια. Πολλές από τις απαντήσεις χαρακτηρίζονταν από συνδυασμό αντικειμένων και μάλιστα περισσότερων των δύο, γεγονός που καταδεικνύει την εντύπωση που προκάλεσαν τα εκθέματα στα παιδιά, η οποία μάλιστα διατηρήθηκε και μετά την επίσκεψη. Ακόμη όμως και οι απαντήσεις που εμφανίζονται εκτός θέματος, όπως η μακέτα του κάστρου ? που μπορεί να μην είναι αρχαίο αντικείμενο αλλά αποτελεί έκθεμα του μουσείου ? ή τα τζάκια και τα μπαλκόνια του κάστρου και «κάτι μεγάλες πέτρες από το κάστρο», δείχνουν ότι τα παιδιά πρόσεξαν στοιχεία του χώρου και τα ανακάλεσαν στη μνήμη τους.

Η επόμενη ερώτηση για το αν θα πρότειναν σε κάποιο φίλο τους μια παρόμοια επίσκεψη, ήταν ένας έμμεσος τρόπος για να διαπιστωθεί η γενικότερη εντύπωση  και η επιτυχία της επίσκεψης. Από τα 28 ερωτηματολόγια, μόνο σε ένα η απάντηση ήταν  όχι.  Από τα 27 παιδιά μάλιστα που απάντησαν ΝΑΙ, τα τέσσερα παιδιά ανέφεραν «Ναι, γιατί ήταν φανταστικά» ή «ήταν ωραία» ενώ επτά παιδιά έδωσαν έμφαση στη γνωστική διάσταση της επίσκεψης με απαντήσεις όπως «ναι, γιατί θα μάθαινε και αυτός πολλά».

Στην έκτη και τελευταία ερώτηση για το πώς πέρασαν οι μαθητές στο κάστρο, το 68%, δηλαδή 19 μαθητές, απάντησαν πως πέρασαν όμορφα και πως έμαθαν πολλά πράγματα, επιλέγοντας την απάντηση που ουσιαστικά συνδύαζε το «τερπνόν μετά του ωφελίμου», ενώ από τρεις ήταν οι απαντήσεις  που αναφέρονταν μόνο στο «περάσαμε όμορφα» ή στο «μάθαμε πολλά πράγματα» αντίστοιχα.

Συμπερασματικά, αυτό που προέκυψε από την αξιολόγηση, ήρθε ουσιαστικά να επιβεβαιώσει τη γενικότερη αίσθηση της επιτυχούς διεξαγωγής του εκπαιδευτικού προγράμματος στο Κάστρο Χλεμούτσι όπως αυτή είχε επισημανθεί αμέσως μετά τη διενέργειά του. Τα παιδιά «πέρασαν όμορφα και έμαθαν πολλά πράγματα» υποδεικνύοντας έτσι ότι ο διττός στόχος για μάθηση και ψυχαγωγία που είχε τεθεί αρχικά από τις δημιουργούς του προγράμματος, είχε επιτευχθεί. Τα παιδιά με τις απαντήσεις τους υπέδειξαν τα αδύναμα και τα δυνατά σημεία στη διενέργειά του, προσφέροντας έτσι πολύτιμα στοιχεία που θα ληφθούν υπόψη σε πιθανές μελλοντικές σχολικές επισκέψεις στο χώρο.  Τα ερωτηματολόγια ανέδειξαν τη χρησιμότητα και αποτελεσματικότητα του φυλλαδίου, ενώ  οι ενδιαφέρουσες απαντήσεις σχετικά με τα αντικείμενα του μουσείου, ήρθαν να αποτυπώσουν τη μαθησιακή διάσταση του προγράμματος. Τα παιδιά δεν είχαν μια θολή και αόριστη εικόνα για το τι είδαν, αλλά αντίθετα συγκράτησαν επιλεγμένα αντικείμενα. Τέλος, το γεγονός ότι 27 μαθητές απάντησαν πως θα πρότειναν μια παρόμοια επίσκεψη σε ένα φίλο τους, ήταν η αυθόρμητη πλην όμως έμμεση επιβεβαίωση για την επιτυχία της μουσειοπαιδαγωγικής δραστηριότητας στο Κάστρο Χλεμούτσι.

Δείτε εδώ σε γραφική απεικόνιση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.

Οι σκέψεις των μαθητών για την επίσκεψη