7ο Δημοτικό Πύργου

Βιβλία-Βιβλιοθήκες

 Θέμα  «Βιβλία-Βιβλιοθήκες»

Υπεύθυνοι προγράμματος: Μπότσα Βασιλική, Τσουρούλα Μαρία

 

Επιλογή θέματος -  Στόχοι:

 

Στα πλαίσια του προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης και σε συνδυασμό με τη Φιλαναγνωσία  αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο θέμα.

Θα προσεγγίσουμε το θέμα ως προς τον εκπαιδευτικό-συναισθηματικό και αισθητικό τομέα των παιδιών.

Ειδικότερα οι στόχοι μας είναι:

  • Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με διάφορα είδη βιβλίων.

  • Να αγαπήσουν το βιβλίο ως μέσο γνώσης και διασκέδασης.

  • Να γνωρίσουν περιοδικά εγκυκλοπαίδειες ή εφημερίδες και να αντλήσουν υλικό και πληροφορίες.

  • Να προμηθευτούν βιβλία από την κεντρική βιβλιοθήκη της πόλης.

  • Να καλλιεργηθεί η αισθητική και συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών.

  • Να μάθουν να εργάζονται ομαδικά και να είναι υπεύθυνα για τη φροντίδα των βιβλίων.

  • Να εκφράζουν ελεύθερα και με επιχειρήματα. τις απόψεις τους για ένα βιβλίο.

  • Να συνδέουν τις παρατηρήσεις τους από τα κείμενα με τις καθημερινές εμπειρίες τους.

 

Μεθοδολογία Υλοποίησης

 

Θα ακολουθήσουμε τη διδακτική μέθοδο PROJECT και τα παιδιά θα εργαστούν ατομικά και ομαδικά. Αρχικά θα δημιουργηθεί στην τάξη δανειστική βιβλιοθήκη και κάθε παιδί θα φέρει κάποια δικά του βιβλία. Αφού οριστεί υπεύθυνος τα παιδιά θα μπορούν να δανείζονται βιβλία να τα διαβάζουν και να τα επιστρέφουν σε συγκεκριμένο χρόνο. Παράλληλα θα γίνεται διαθεματική προσέγγιση του θέματος  και διασύνδεσή του με άλλα μαθήματα.

 

ΓΛΩΣΣΑ  

  1. Συζήτηση σχετικά με τα διαφορετικά είδη βιβλίων και ανάγνωση  αποσπασμάτων.

  2. Παρουσίαση σε μορφή περίληψης του αγαπημένου τους βιβλίου.

  3. Πληροφορίες ή βιογραφικά σημειώματα αγαπημένων τους συγγραφέων.

  4. Σκυταλοδρομία ανάγνωσης και δημιουργία γλωσσικών ασκήσεων (αινίγματα, κρυπτόλεξα, σύνθετες λέξεις ).

  5. Εντοπισμός ομοιοτήτων ? διαφορών με παλαιότερα βιβλία.

  6. Γνωριμία βιβλιογραφίας Ελλήνων και ξένων συγγραφέων.

 

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

  1. Δημιουργία στατιστικού πίνακα ή ραβδογράμματος με τις προτιμήσεις των παιδιών σε βιβλία.

  2. Προβλήματα με πράξεις, κλάσματα, ποσοστά, αναφερόμενα στο βιβλίο.

ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ

  1. Συζήτηση σχετικά με τη δημιουργία του βιβλίου, το δασικό πλούτο και την ανακύκλωση.

 

ΙΣΤΟΡΙΑ

  1. Πώς ήταν τα παλαιότερα βιβλία (τρόπος γραφής, τονισμός, εικονογράφηση) και πως εξελίχθηκαν.

  2. Ο κύκλος του βιβλίου από τη συγγραφή μέχρι την ανάγνωση.

 

ΤΕΧΝΙΚΑ

  1. Δημιουργία ζωγραφιάς με τη σκηνή που έκανε εντύπωση στα παιδιά.

  2. Κολλάζ με τίτλους βιβλίων και τα ονόματα των συγγραφέων.

 

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

  1. Παιχνίδι παντομίμας. Θεατρικό παιχνίδι σχετικό με απόσπασμα από το βιβλίο.

  2. Τ.Π.Ε Γνωριμία των παιδιών με ψηφιακή μορφή βιβλίων. Παίρνουν μέρος στην ιστοσελίδα του Ε.ΚΕ.ΒΙ. που απευθύνεται στους μικρούς αναγνώστες και έχουν τη δυνατότητα να διαβάσουν βιβλία σε ηλεκτρονική μορφή και να ακούσουν ιστορίες ή να παίξουν εκπαιδευτικά παιχνίδια (www.mikrosanagnostis.gr)

 

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ & ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

 

  1. Συζήτηση σχετικά με το δικαίωμα που έχει κάθε παιδί στη μόρφωση.

 

Διεξαγωγή προγράμματος-Επισκέψεις

 

  • Επίσκεψη στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Πύργου όπου θα γίνει ξενάγηση των παιδιών στους χώρους και συζήτηση με αρμόδιο υπάλληλο.

  • Επίσκεψη στο βιβλιοπωλείο της γειτονιάς μας.

  • Ξενάγηση στις εγκαταστάσεις και το τυπογραφείο της τοπικής εφημερίδας «ΠΑΤΡΙΣ ΠΥΡΓΟΥ».

  • Αφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου.

  • Καταγραφή εμπειριών των μαθητών από επίσκεψή τους σε έκθεση βιβλίου.

  • Διοργάνωση έκθεσης βιβλίου από μαθητές της Ε τάξης για όλους τους μαθητές του σχολείου.

 

Χρήσιμοι σύνδεσμοι:

 

Αξιολόγηση:

Η ενασχόληση με το πρόγραμμα ?Βιβλία-Βιβλιοθήκες?, διαπιστώσαμε ότι άφησε στους μαθητές θετικές εντυπώσεις. Μέσα από τις δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν εντός του σχολείου, αλλά και τις εκπαιδευτικές επισκέψεις οι στόχοι που τέθηκαν αρχικά θεωρούμε ότι επιτεύχθηκαν σε μεγάλο βαθμό. Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με διάφορα είδη βιβλίων, έντυπα και ηλεκτρονικά, δίαβασαν με ευχαρίστηση ελληνική και ξένη λογοτεχνία και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το βιβλίο είναι μέσο γνώσης αλλά και ψυχαγωγίας. Έγινε σαφής στους μαθητές ο τρόπος δημιουργίας ενός βιβλίου, από τη στιγμή της σύλληψής του ως ιδέα από το συγγραφέα, την εκτύπωσή του και την προώθησή του στα βιβλιοπωλεία, τις βιβλιοθήκες και τα σχολεία. Η ομαδική εργασία ανέπτυξε τη συνεργατικότητα και τη συναισθηματική εκτόνωση των μαθητών και μας εξέπληξαν ευχάριστα οι ερωτήσεις και τα σχόλιά τους κατά την εργασία τους. Καθοριστική ήταν για τους μαθητές η επίσκεψή τους στη Δημόσια Βιβλιοθήκη γιατί εντυπωσιάστηκαν από την πλούσια και ενημερωμένη συλλογή των βιβλίων. Επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον τους η άμεση έκδοση κάρτας μέλους.

Παρόλα αυτά θα συμπλήρωνε τις γνώσεις των μαθητών μια επίσκεψη σε έκθεση βιβλίου και η γνωριμία με έναν γνωστό στα παιδιά συγγραφέα. Ελπίζουμε στο μέλλον να δοθούν πολλές τέτοιες ευκαιρίες!