Τα δάση καίγονται πλημμυρίζει η ζωή μας

Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 08 Ιανουαρίου 2015 10:05
Γράφτηκε από τον/την Super User
Εμφανίσεις: 214

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΜΕ ΤΗ ΜΕΘΟΔΟ PROJECT

«ΤΑ  ΔΑΣΗ» 

? Το δάσος καίγεται ? η ζωή μας πλημμυρίζει ?

 

Υπεύθυνες Προγράμματος: Μπότσα Δήμητρα, Πολυχρονίδη Στυλιανή

Τάξη: ΣΤ΄

Σχ. Έτος: 2011-2012

 

Το πρόγραμμα «Το δάσος καίγεται ? πλημμυρίζει η ζωή μας» απευθύνεται σε μαθητές της  τελευταίας τάξης  του δημοτικού σχολείου (ΣΤ΄) και είναι σχεδιασμένο σύμφωνα με τη μέθοδο Project. Ακολουθεί διαθεματικές προσεγγίσεις και ομαδοσυνεργατική εργασία. Οι μαθητές αναλαμβάνουν τον κυρίαρχο ρόλο τόσο στην εφαρμογή όσο και στο σχεδιασμό των ειδικών στοιχείων κάθε δραστηριότητας. Τα παιδιά συνεργάζονται, ερευνούν, ανακαλύπτουν, βιώνουν, δρουν, έχοντας ως βοηθό και συνεργάτη τον εκπαιδευτικό.

 

Επιλογή θέματος

 

Η επιλογή του συγκεκριμένου προγράμματος έγινε με αφορμή τις πρόσφατες πλημμύρες που έπληξαν την πόλη μας, οι οποίες θα συνδεθούν με τις πυρκαγιές του 2007. Ως επίκαιρο το θέμα μας προσφέρει πλούσιο υλικό προς άντληση και διερεύνηση. Επίσης, οι πρόσφατες παραστάσεις των παιδιών μας δίνουν ένα πρόσφορο έδαφος για την ευαισθητοποίηση τους ως προς την αντιμετώπιση του προβλήματος.

 

Γενικός Σκοπός

 

Σκοπός του προγράμματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές  περισσότερα πράγματα για τα δάση και την εξέχουσα σημασία της ύπαρξής τους για τη ζωή όλων μας. Κατά συνέπεια  να συνειδητοποιήσουν τις καταστροφικές συνέπειες (όπως οι πλημμύρες) των δασικών πυρκαγιών. Έτσι, μέσα από αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα τα παιδιά θα ευαισθητοποιηθούν απέναντι στο πρόβλημα των δασικών πυρκαγιών.

 

Επιμέρους Στόχοι

 ?Να αναγνωρίσουν οι μαθητές το δάσος ως ζωντανό και ισότιμο κομμάτι του φυσικού συνόλου, αναπτύσσοντας στάσεις ισοτιμίας, σεβασμού, και προστασίας απέναντί του.

?Να αποβάλλουν την αποκλειστικά ωφελιμιστική στάση του ανθρώπου απέναντι στο δάσος και να αναγνωρίσουν την αυταξία του.

?Να αναπτύξουν στάσεις υπευθυνότητας απέναντι στο ίδιο το δασικό οικοσύστημα αλλά και αλληλεγγύης απέναντι σε όλους όσους ωφελούνται και θα ωφεληθούν στο μέλλον από την υγιή παρουσία του και όσους πλήττονται από την καταστροφή του (ζώα φυτά και ανθρώπους).

?Να νοιάζονται και να ανησυχούν για την ασφάλεια των δασικών οικοσυστημάτων.

?Να γνωρίσουν οι μαθητές  το δασικό οικοσύστημα (δομικά στοιχεία βιοτικά, αβιοτικά/αλληλεπιδράσεις ?εξαρτήσεις/τροφικές αλυσίδες και πλέγματα) και να συνειδητοποιήσουν τη σχέση αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης του με το ανθρωπογενές και το ευρύτερο φυσικό περιβάλλον.

?Να γνωρίσουν την απειλή των δασικών οικοσυστημάτων που λέγετε πυρκαγιά και να συνειδητοποιήσουν το μέγεθος που έχει πάρει παγκοσμίως και ειδικότερα στη χώρα μας μετά το 2007.

?Να διερευνήσουν τα αίτια και να γνωρίσουν τους τρόπους αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών. 

?Να αναγνωρίσουν τα παιδιά τις πλημμύρες ως μία από τις βασικότερες συνέπειες των δασικών πυρκαγιών.

 

Στο τέλος του προγράμματος τα παιδιά θα πρέπει να έχουν αναπτύξει κριτική σκέψη αναλύοντας αιτίες, δράσεις και προτάσεις που σχετίζονται με την προστασία των δασών και τις δασικές πυρκαγιές. Θα πρέπει επίσης να είναι πρόθυμα να συμμετάσχουν σε δράσεις αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών, να προτείνουν και να πραγματοποιούν δικές τους δράσεις καθώς να ενεργοποιούν κι άλλους προς δράση. 

 

Διασύνδεση με τα μαθήματα

 

Το πρόγραμμά μας θα συνδεθεί με διάφορα διδακτικά αντικείμενα. 

?Σε σχέση με το Γλωσσικό Μάθημα θα μελετήσουμε διάφορα άρθρα εφημερίδων σχετικά με τις πυρκαγιές και τις πλημμύρες, τα οποία θα αναζητήσουμε από τα αρχεία των τοπικών (και όχι μόνο) εφημερίδων. Στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας θα διαβάσουμε στην τάξη ένα λογοτεχνικό βιβλίο σχετικό με τα δάση. Επίσης, τα παιδιά θα αναζητήσουν διάφορα ποιήματα, παραμύθια, παροιμίες που έχουν γραφτεί κατά καιρούς για το συγκεκριμένο θέμα.

?Τα Μαθηματικά θα μας διευκολύνουν να μελετήσουμε διάφορα στοιχεία που θα συγκεντρώσουμε, από την έρευνα που θα κάνουμε για τις πυρκαγιές του 2007, με την κατασκευή διαγραμμάτων.

?Μέσα από το μάθημα της Φυσικής τα παιδιά θα κατανοήσουν καλύτερα την έννοια του οικοσυστήματος και θα αναγνωρίσουν το δάσος ως ένα από τα βασικότερα οικοσυστήματα του πλανήτη μας. 

?Το γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας θα μας δώσει πληροφορίες για τα μεγαλύτερα δάση της Γης τα οποία θα εντοπίσουν τα παιδιά στον Παγκόσμιο χάρτη της τάξης. 

 

Δραστηριότητες και Κατασκευές

 

?Εύρεση και καταγραφή παροιμιών, φράσεων και αινιγμάτων σχετικά με τα δάση*

?Συνέντευξη από Δασολόγο

?Επίσκεψη στο βοτανικό κήπο και στον Κρόνιο Λόφο (που κάηκε το 2007)στην Αρχ. Ολυμπία

?Μακέτα υγιούς δάσους

?Μακέτα καμένου δάσους

?Εικονογραφημένη ιστορία

?Ψηφιακή ιστορία

?Επιτραπέζιο παιχνίδι

?Ενημερωτικά φυλλάδια*

?Διεξαγωγή Έρευνας και Απεικόνιση αποτελεσμάτων με γραφήματα

?Ταμπέλες με συμβουλές*

?Σταυρόλεξα, Κρυπτόλεξα, Ακροστιχίδες*

?Αφίσα

?Κολάζ

?Θεατρικό στα Αγγλικά

?Εκδήλωση και Παρουσίαση των εργασιών την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

 

*Παρουσιάζονται ενδεικτικά κάποιες εργασίες των παιδιών.

 

Αξιολόγηση

Σχεδιασμός και υλοποίηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και συζήτηση αν πήραμε απάντηση στα ερωτήματά μας για τη σύνδεση των πυρκαγιών του 2007 με τις πρόσφατες πλημμύρες που έπληξαν την πόλη μας και την ανάγκη προστασίας του δάσους ως ζωντανό και ισότιμο κομμάτι του φυσικού συνόλου. Καταγράψαμε με τα παιδιά το λεξιλόγιο που αποκτήθηκε (πυρκαγιές υπόγειες ή έρπουσες, πυρόφυτα, είδη αντιπυρικών ζωνών κ.ά.)

Πιστεύουμε ότι δουλέψαμε αποτελεσματικά και σε επίπεδο ολόκληρου τμήματος και σε μικρές ομάδες. Καθ? όλη τη διάρκεια ανάπτυξης του σχεδίου υπήρξε ενδιαφέρον και ενθουσιασμός. Οι βασικές μας επιδιώξεις επιτεύχθηκαν σε μεγάλο βαθμό.

 

Εσωτερικοί Συνεργάτες

Η Εκπαιδευτικός της Πληροφορικής Στούμπου Αμαλία, οι Εκπαιδευτικοί των Αγγλικών Σμυρνή Κανέλλα, Τσουρούλα Χριστίνα και η Εκπαιδευτικός της Θεατρικής Αγωγής Λιναρδάκη Ανδρεάνα.

 

Εξωτερικός Συνεργάτης

Ο Δασολόγος από το Δασαρχείο Πύργου Λάττας Παναγιώτης τον οποίο ευχαριστούμε θερμά για την πολύτιμη βοήθειά του.